Belair'e Dair Kısa Bir Giriş


d.ogren-sen.com > Ekonomi > Evraklar
Belair'e Dair Kısa Bir Giriş
1960’lı yıllarda Julio Bressane ve Rogerio Sganzerla'nın girişimleri ile kurulmuş olan 'Belair' film şirketi, o yıllardaki baskı dönemi Brezilya’sının içerisinde tek aykırı sinema hareketi olan Cinema Novo’nun en büyük tetikleyicilerinden olmuştur. Darbe sonrası Brezilya’da bu filmlerin bir çoğu uzun metrajlı ve düşük bütçe olarak çekilmiş, darbe dönemi diktatör askeri yapılanma nedeni ile uzun yıllar gösterim imkânı bulmamıştır. Öyle ki Belair film şirketinin o yıllarda yapımcılığını üstlendiği Julio Bressane filmlerinin yarısı 2002 yılında Rio’da düzenlenen retrospektif sergisinde gösterim imkanı bulabilmiştir. Cinema Novo içerisindeki yerinin çok ayrı olduğunun farkında olan Belair şirketinin yönetmenleri kendi sinemalarına şair Oswald de Andrade’nin ‘yamyamlığın politikası’ adlı makalesinin dönemin ‘marjinal’ kesimi tarafından özümsenmesi ve başucu eseri olması sebebiyle kendi şirketlerinden çıkan filmler onlar için Cinema Marginal ürünleri olmuştur. Cinema Marginal siyasi söylemlerinin yanı sıra sinema adına da yeni bir söylem üretme girişiminde bulunmuştur. Buna verilebilecek en iyi örnek olan ve temelini folkloric ögeleri yeniden yorumlayarak temellendiren, kelime anlamı ‘domuz’ ve ‘kirli’ ile eş anlamlı olan “chanchada” geleneğini ortaya koymuşlardır. Günümüzde ‘kara komedi’ janrasına oldukça yakın sayılabilecek bu tür, dönemin lokal sinemanın yüzünün silinmeye çalışılması ve buna etken siyasal konjünktürlere dair filmlerin döneme kıyasla görece ütopik söylem üretme arzusu böyle bir etkinliğin oluşmasının temel nedenidir.
Etkinlik kapsamında gösterilecek filmler bu iki yönetmene aittir. Sadece tek bir film hariç. 2009 yılında, Brezilya’lı yönetmen Bruno Safadi’nin girişimi ile hazırlamış olduğu BELAIR belgeseli, tam olarak o döneme ışık tutuyor. Belgeseli, tarafından yollanmış İngilizce altyazılı versiyonu ile izleyici karşısına çıkacak. Öyle ki; bu filmler toplu olarak Asya ve Avrupa’da henüz gösterilmiş değiller. Daha once, Cannes Film Festivali ve Rotterdam Film Festivali’nde bu filmlerden sadece iki tanesi gösterilmiştir.
20-21 Aralık 2012 tarihlerinde ücretsiz olarak gösterilecek filmlere herkes davetlidir. 20-21 Aralık Tarihinde gösterimlerin yanı sıra düzenlenecek olan panellerle dönemin sineması güncel Türkiye sineması ve siyaseti ile tartışılacaktır. Filmlere Belair Belgeseli ve özel etkinlik filmi olan A Familia Do Barulho hariç Türkçe altyazı mevcuttur. Sadece yamyamlık bizi birleştirir. Sosyal, ekonomik ve felsefik olarak. Dünyanın tek kanunu. Tüm bireyselliklerin, tüm kollektivizmlerin gizlenmiş ifadesi. Tüm dinlerin. Tüm barış anlaşmalarının. Tupi olmak ya da olmamak. İşte bütün mesele bu.
Filmler ve Sinopsisleri
I. GÜN
O BANDIDO DA LUZ VERMELHA (20 Aralık Perşembe 11:00)
Brezilya

1968

92 Min

Black and White

Portekizce (Türkçe Altyazı mevcuttur)
YÖNETMEN: Rogério Sganzerla
OYUNCULAR: Paulo Villaça, Helena Ignez, Pagano Sobrinho, Luiz Linhares, Roberto Luna
BELAIR Filmlerinin açılış filmi! Aynı zamanda Rogerio Sganzerla’nın en iddialı filmi! Üçüncü dünya ülkeleri patlamak üzere! Kimse ayakkabılarını giyerek hayatta kalamayacak. Jorge hariç! Jorge adındaki haydutun polisle yaşadığı kovalamaca hiç bilmediğiniz bir dilden size aktarılacak! Filmden çıktığınızda her dönemeçte Jorge ile karşılaşma konusunda gelişecek paranoyalara dikkat.
SEM ESSA ARANHA (20 Aralık Perşembe 13:00)
Brezilya

1970

102 Min

Color

1.37:1

Portekizce (Türkçe Altyazı Mevcuttur)
YÖNETMEN: Rogério Sganzerla
OYUNCULAR: Helena Ignez, Jorge Loredo, Maria Gladys, Moreira da Silva, Luiz Gonzaga, Aparecida, Neville de Almeida, Lele, Guará Rodrigues
Brezilya Nedir? Brezilya’lı olmak nedir? Hayatta kalan son kapitalist Jorge Loredo mudur? Yerel sinemanın platonic özgürlüğe adadığı en dans edilebilir armağan! Kaçış yok örümcek. Yunan poetikalarından, yerlilerin ezgilerine gece klüplerinden, Rio sokaklarına kadar uzanan epik bir masal. Bu filmdeki inişlerim ve çıkışların üzerinizde yaratacağı etki için garanti verilememektedir.


BELAIR (DOCUMENTERIO) (20 ARALIK PERŞEMBE 15:00)
Brezilya

2009

80 Min

Color

1.37:1

Portekizce (İngilizce Altyazı Mevcuttur)
YÖNETMEN: BRUNO SAFADİ
OYUNCULAR: Julio Bressane, Rogerio Sganzerla, Helena Ignez, Jorge Loredo, Maria Gladys, Moreira da Silva, Luiz Gonzaga, Aparecida, Neville de Almeida, Lele, Guará Rodrigues
Belair dönemine dair mükemmel bir retrospektif! Bruno Safadi’nin kendi girişimleri ile hazırlamış olduğu Belair belgeseli dönemin siyasi yapılanmasına ışık tutarken oyunculukların Cinema Marginal oyuncusu olma deneyimleri ve yönetmenlerin özel ropörtajları ile birleştirerek ortaya harika bir seyir imkanı sunuyor. Üstelik Safadi filmed kullandığı eski arşiv görüntülerini labratuar ortamında HD versiyona dönüştürerek, son derece pür bir seyirlik ortaya çıkartmış.
BARÃO OLAVO, O HORRÍVEL (20 ARALIK PERŞEMBE 17:30)
Brezilya

1970

72 Min

Color

1.33:1

Portekizce (Türkçe Altyazı Mevcuttur)

YÖNETMEN: Júlio Bressane
OYUNCULAR: Rodolfo Arena, Helena Ignez, Lilian Lemmertz, Isabella,Guará Rodrigues, Otoniel Serra, Poti
Yönetmen Julio Bressane’nin ilk renkli filmi. Sanatçı Elyseu Visconti’nin evinde gerçekleşen çekimler esnasında yaşanan baskılar sebebiyle Bressane filmin bir parçasını yanına alamadan ülkeyi terketmek zorunda kalmıştır. Bu nedenle bu film tamamlanamamıştır. Bressane bu filmi şöyle yorumluyor: “Eğer bir korku filminden bahsedecek olursak bu film toplumsal korkularınızı karşılayacak düzeyde bir korku filmi. Majica Marins karakteri ile 19. yy’dan kalma bir ev hayali kurmanın kendisi korkutucu, özellikle bu ev dönemin ünlü bir ressamına aitse! Işık her şeyden daha korkutucudur.”
II.GÜN

A MULHER DE TODOS (21 ARALIK CUMA 11:00)

Brezilya

1969

93 Min

Black and White

Portekizce (Türkçe Altyazı Mevcuttur)
YÖNETMEN: Rogério Sganzerla
OYUNCULAR: Helena Ignez, Jô Soares, Stênio Garcia, Paulo Villaça,Antonio Pitanga, Renato Corrêa de Castro, Sílvio de Campos
Bu filmed izleyeceğiniz “Ângela Meat and Bone” karakteri belki de Brezilya sinema tarihi içerisinde performe edilmiş en önemli kadın tipolojilerinden birisidir. “Bütün erkeklere ihtiyacım var, asla onları sevmekten kendimi alıkoymamalıyım.” Çok aşklı ilişkilere dair manifesto özelliği taşıyan filmin ana karakteri “Ângela Meat and Bone’un” sevgilileri kimi zaman Titanik’ten kaçan bir boğa güreşçisi, kimi zaman bir anarşist, kimi zamansa zengin bir playboy. Modern kadın imgesine dair Sganzerla’nın söyleyecekleri var.

MATOU A FAMÍLIA E FOI AO CINEMA (21 ARALIK CUMA 13:00)
Brezilya

1969

78 Min

Black and White

Portekizce (Türkçe Altyazı Mevcuttur)
YÖNETMEN: Julio Bressane
OYUNCULAR: Marcia Rodrigues, Renata Sorrah, Antero de Oliveira,Vanda Lacerda, Paulo Padilha, Rodolfo Arena, Carlos Eduardo Dolabella, Guará Rodrigues

1968 Brezilyası militer baskının en çok hissedildiği dönemine tekabül eder. Bu dönem içerisinde en çok kısıtlanan hakların başında sosyal haklar geliyor. Katı kurallara ve diktatörlüğe karşı öncelikle ailesini öldürerek işe koyulmaya başlayan Bressane bu filmi çektiğinde henüz 23 yaşındaydı. 30 yaşında bir adamın Lost in Love adlı bir filmed gözlemlediği Lezbiyen aşk hikayesini içselleştirerek dönemle hesaplaşmasını konu alan film özellikle baskı dönemine dair en muhalif ve olması gereken duruşlardan birini sergiliyor
A FAMILIA DO BARULHO (BİZ BU FİLMİ İZLERİZ ÖZEL ETKİNLİĞİ) 21 ARALIK CUMA 15:00)
Brezilya

1970

75 Min

Black and White

Portekizce (ALTYAZI YOKTUR)
YÖNETMEN: Julio Bressane
OYUNCULAR: Helena Ignez, Maria Gladys, Wilson Grey, Grande Otelo,Poty, Guará Rodrigues, Kleber Santos
Sadece dört gün içerisinde çekilen bu film Bressane’nin belki de bu zamana çektiği en iddialı film olma özelliğini taşıyor. Helena Ignez’in film içerisinde gösterdiği performans onu yerel bir oyuncu olmanın ötesinde küresel bir üne kavuşturuyor, ancak yıllar sonra. Bu film aynı gün saat 11:00’de gösterilecek A Mulher De Todos filmini izleyen Bressane’nin filmin etkisinde kaldığı dört gün içerisinde tamamlanmıştır. Aile denen kavramın ne kadar ikiyüzlü olduğunu size göstereceğim diyor Bressane ve kolları sıvıyor.
COPPACABANA MON AMOUR (21 ARALIK CUMA 17:30)
Brezilya

1970

85 Min

Color

2.35:1

Portekizce (Türkçe Altyazı Mevcuttur)
YÖNETMEN: Julio Bressane
OYUNCULAR: Helena Ignez, Otoniel Serra, Paulo Villaça, Joãozinho da Goméia, Laura Galano, Lilian Lemmertz, Guará Rodrigues
Copacabbana’da ikamet eden seks işçisi Sonia Silk bilindiği adıyla Miss Prado’nun ve patronunun iç çamaşır kokusuna zaafı olan erkek kardeşinin hikayesinin anlatıldığı film özellikle ritüelistik sahnelerinin görselliği ile göz doldururken, cinsiyet politikalarına dair söylediği gerçeklerle ikiyüzlü ahlak yapısıyla dalgasını geçmeyi ihmal etmiyor.
Kaynakça:
Berg, Stephen, Brazillian Chanchadas

Andrade, Oswald de, Cannibal Manifesto

Proje: EMRE SAĞLAM

Proje Koordinatörü: KEREM GÜZEL

Destekleyenler: T. C. Kadir Has Üniversitesi, Brezilya Türkiye Kültür Merkezi

sosyal ağlarda paylaşma



Benzer:

Belair\GEÇMİŞte kalan bir yüzyilin kisa madenciLİk biyografiSİ M. Tayfun Özuslu

Belair\Kisa çalişMA VE kisa çalişma ödeneğİ hakkinda yönetmeliK

Belair\Sınır Ticaret Merkezlerinin Fiziki Olarak Düzenlenmesi, Eşya ve Stok...

Belair\Psa projesi, Amerika’nın Irak’a yönelik saldırı ve işgaline ve savaş...

Belair\Sigortalı işe giriş bildirgesi ile genel sağlık sigortası giriş bildirgesinin

Belair\Beş yaşındaki Saroo ve abisi Godoo ile çıktıkları kısa gezide birbirlerini...

Belair\Darbenin olus sekli ve kimler tarafindan gerceklestirildigine dair...

Belair\1945 yılına kadar tek parti ile yönetilmiştir. Bu dönemde açılan...

Belair\Sİgortaliliğin tespiTİ davasi ( İşe Giriş Bildirgesinin Kuruma Verilmiş...

Belair\Madde Kısa isim. BİRİNCİ kisim


Yasa




© 2000-2018
kişileri
d.ogren-sen.com